NAAR BOVEN

▲▲▲▲

▲▲▲▲

De laatste 5 aanvullingen

Het laatste nieuws

Bewoners die zijn overleden

Wijkagent en BOA

Komende werkzaamheden

MFC De Bogen

De bestuursleden van de
Vereniging van Eigenaren
kunt u
hier zien


Postadres van de VvE De Bogen:

VvE de Bogen

p/a Bazuindreef 57

3845 GA  Harderwijk





  • UPDATE VAN DE VOORZITTER

De laatste tijd las ik veel over VvE’s waarin het hommeles is en over externe beheerders die slecht communiceren en geen waar voor hun geld leveren. We kunnen ons gelukkig prijzen dat zulke misère ons gespaard is gebleven en dat er in de VvE De Bogen veel werk wordt verzet door veel vrijwilligers. En dat dit bijna altijd in goede harmonie gedaan wordt. Natuurlijk zijn er weleens verschillen van mening, maar dat lossen we op door met elkaar te praten. Ik wil alle leden van de VvE daarvoor bedanken. Als bestuur zijn we blij met positief kritische vragen waar we van kunnen leren.


De afgelopen tijd hebben we een paar besluiten genomen, waarvan een deel ook op de Algemene Ledenvergadering is besproken en besloten. Ik haal er een paar naar voren.


Tot voor kort hadden we bankrekeningen bij vijf verschillende banken. Een belangrijke reden daarvoor was de hoogte van de depositogarantie die elke Nederlandse bank geeft, €100.000,00 per rekening.
Op die manier hebben we onze risico’s gespreid, maar het is een hele administratie om dat allemaal bij te houden. Een tweede aanleiding is dat banken de laatste jaren scherp zijn gaan letten op het voorkomen van witwassen. In dat beleid worden de VvE’s ook goed in de gaten gehouden. Dat leidt ertoe dat we bij bijv. wisseling van bestuur een flinke stapel papier moeten invullen.


Het bestuur heeft daarom besloten de spaarrekeningen bij ASN, ING en Triodos op te heffen evenals de betaalrekening bij ING. De VvE blijft bankieren bij ABN/AMRO, met een betaal- en spaarrekening.
Het grootste deel van de geldmiddelen van de VvE worden gestald op een spaarrekening van de Duitse bank TEN31. Deze bank biedt voordelen zoals geen bankkosten, een hoger rentepercentage en een depositogarantie van € 100.000,00 per lid van de VvE, in tegenstelling tot de Nederlandse garantie van € 100.000,00 per rekening. Ook de voorwaarden voor het verkrijgen van een lening zijn bij TEN31 gunstiger. Na consultatie van onze externe beheerder Metea en van Omnia (de eigenaar van een groot deel van De Bogen), hebben we dit besluit genomen.


Een ander opvallende actie die veel leden van de VvE hebben gezien was die over het verbeteren van de brandveiligheid. Alle bewoners werden opgeroepen om brandbare spullen in de algemene ruimtes van De Bogen te verwijderen en de doorgangen vrij te houden.
We zijn blij dat velen bereid waren aan die actie mee te werken. Bijna overal zijn de doorgangen nu minimaal 80 centimeter breed en zijn brandbare materialen grotendeels verwijderd.


Deze keer een extra vermelding over het werk van onze tuincommissie. Velen hebben gezien dat er veel bloeiende planten waren en dat er een tuinhuisje is aangeschaft om het tuingereedschap in op te bergen. Een klein deel van het tuinonderhoud is nog uitbesteed, terwijl het reguliere onderhoud door onze commissie wordt gedaan. Het tuinhuisje staat naast de ingang bij de Kindergarden.


Ook de afgelopen tijd hebben we weer een aantal nieuwe bewoners welkom mogen heten. Ik hoop dat u zich snel thuis zult voelen. Onze actieve commissies (zie elders) kunnen altijd nieuwe leden gebruiken. Hopelijk kunt u daar na verloop van tijd ook aan bijdragen.

Leen Hordijk, voorzitter VvE De Bogen

  • WAT HOUDT EEN VERENIGING VAN EIGENAREN IN?

Als u een appartement koopt, bent u automatisch lid van de Vereniging van Eigenaren (VvE). De VvE is verantwoordelijk voor het onderhoud van het hele gebouw. De VvE regelt ook uw rechten en plichten.


Actieve VvE

Een actieve VvE heeft een bestuur. Dit kunnen meerdere eigenaren van een appartement zijn. Er kan ook een externe bestuurder ingeschakeld worden, bijvoorbeeld een administratiekantoor. Wettelijk is de VvE verplicht tenminste 1 maal per jaar een vergadering te beleggen en dan verantwoording af te leggen over b.v. het financiële beheer. De VvE moet ingeschreven zijn in het Handelsregister.  


Gezamenlijk onderhoud door VvE

Een actieve VvE zorgt voor het beheer en onderhoud van de gemeenschappelijke delen van het appartementencomplex. Bijvoorbeeld ook de gevel of het dak. Alle eigenaren maken maandelijks geld over aan de VvE voor klein onderhoud en de gezamenlijke kosten. Ook is er een reservefonds. In dit fonds sparen de eigenaren voor groot onderhoud en verduurzaming.

Vanaf 1 januari 2018 moet elke VvE een verplichte minimale reservering per jaar doen voor het onderhoud van het gebouw. De VvE heeft een opstal- en aansprakelijkheidsverzekering.

De VvE regelt de rechten en plichten van de eigenaar.


Vanaf 1 januari 2018 moet elke VvE een verplichte minimale reservering per jaar doen voor het onderhoud van het gebouw.


VvE regelt rechten en plichten van de eigenaar

Woont u in een gebouw met meer eigenaren? Dan is het gebouw gesplitst. De appartementen staan dan los van elkaar ingeschreven bij het Kadaster.

Al uw rechten en plichten als eigenaar van het appartement staan in:

  1. De splitsingsakte - hierin staat een nauwkeurige omschrijving van het gebouw
  2. Het splitsingsreglement - hierin staan de spelregels van de VvE


In deze documenten staat bijvoorbeeld

  1. Of u het appartement mag verhuren
  2. Informatie over het gebruik van de gemeenschappelijke ruimte.
    Denk aan een laadpaal plaatsen op het parkeerterrein of een scootmobiel in de hal.


Voordat u een appartement koopt, kunt u deze documenten inzien. Dit kan bij de verkoper of bij het Kadaster.


DE VERENIGING
VAN EIGENAREN